woensdag 19 augustus 2015

Fairytale


Ik verontschuldig mij alvast voor de misleidende titel, want indien u nu een mooi vertelseltje verwacht, dan zal u helaas van een kale reis terugkeren...
Verhalen vertellen is niet meteen één van mijn specialiteiten, noch talenten, dus dat laat ik dan liever voor wat het is. 

Ik naaide echter wel een jurkje dat recht uit een sprookje zou kunnen komen.

***
My sincere apologies if you expected a fairytale after reading the title of this blogpost. I truly suck at telling stories. 
However, I'm totally smitten with the little dress I sewed up for my princess. 
A white fairy dress, oh yes...
***


Een sprookje waarin geen boterhammen met choco bestaan.
Waarin alle kindjes de hele tijd propere handjes hebben.
Waarin ze nooit vallen, struikelen of op hun poep in het gras of in een grote plas belanden.
Een sprookje waarin een wit jurkje ook altijd wit blijft.

 ... dat bestaat niet zeker?


En toch waagde ik mij eraan.
Een spierwit jurkje, gewoon omdat het zo mooi is.


Ik gebruikte de Geranium Dress van Made by Rae als basis.
Een patroontje dat hier al een paar keer voorbij kwam (kijk hier).

Deze keer knipte ik het voorpand en het achterpand van de buitenstof in drie stukken.

De schoudernaden naaide ik aan elkaar, en ik rimpelde twee lange stroken witte katoen van een 7tal centimeter breed.
Ik werkte telkens één lange zijde af door een halve centimeter en vervolgens een centimetertje om te plooien en vast te stikken.
Deze gerimpelde stroken naaide ik vast tussen de verschillende delen.

Et voila, een sprookjesjurk.






De buitenstof kocht ik op de stocksale van Strass een dik jaar geleden.
Ik leerde via haar dat een dergelijk stofje 'eyelet' heet.


Het geheel voerde ik met een effen wit stofje, dezelfde stof die ik ook gebruikte voor de rimpelstrookjes.


Het jurkje sluit achteraan met drie knoopjes.

Heel makkelijk, ik hou van eenvoudig.



Ook in sprookjes moet gewerkt worden...


Smile! <3



Patroon / Pattern: Geranium Dress - Made by Rae
Stof / Fabric: Strass Stocksale

34 opmerkingen:

  1. Ze lijkt zo weggelopen uit een sprookje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Ik zou ook graag eens een wit kleedje willen maken, maar dat zou hier niet lang wit uitzien....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, hoe perfect is dat! Eloise is net een engeltje (anders ook, maar nu nog meer!). En als er per ongeluk toch eens een chocomond of een vieze plas het sprookje binnensluipt, bestaat er nog altijd bleekwater. Dat is dan weer het voordeel van wit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Olala, knap! Love it! En duimen dat het wit blijft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi, ik hou ook zo van proper wit maar ja...we wonen nog steeds in de echte wereld en de Vanish is hier nu al niet aan te slepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een echt engeltje met dat mooie kleedje en haarbandje! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jouw Eloise staat er prachtig mee met haar sprookjesjurkje. Hier heb ik mij nooit gewaagd aan wit voor mijn blonde godinnen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gedurfd zo wit, maar je hebt gelijk, het is o zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een top idee die aanpassing aan het bovenstuk! Nu moet ik weer een Geranium gaan maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Perfectie! Staat haar beeldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar o zo sprookjesachtig, dit kleedje. Je titel is niet verkeerd gekozen hoor!

    Superstofje dit. Lilith droeg voor de foto van het geboortekaartje van Ernest een Strasskleedje in de gele versie van dit stofje. Dat is twee zomers lang haar favoriete kleedje geweest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn Jozefien heeft dit gele kleedje ook en het is nog steeds haar lievelingsjurk (ik had ze nogal op de groei gekocht :-) )

      Verwijderen
  12. Jij hebt dan ook een echt prinsesje in huis ... ze verdient gewoon een sprookjesjurk !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig! Inderdaad sprookjesachtig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Net een (B)engeltje ontsnapt uit de hemel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit is een jurkje op haar lijfje geschreven! Nu nog vleugeltjes en ze wordt een elfje! Zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze kunnen dit beter als reclame voor waspoeder gebruiken, zo stralend wit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig alweer, echt knap! En mooi die Eloise!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. een echte prinses, met die haarband in! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Die frullekes zijn extreem schattig!
    Sla jouw voorraad vanish maar al in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige jurk ! Ik werk de frullekes ook altijd af door gewoon een zoompje te stikken en niet door ze te dubbelen, maakt het anders een beetje te zwaar en frullekes moeten nu eenmaal per definitie licht zijn :-)
    Hier nooit een probleem om wit terug wit te krijgen: nooit in de kookwas gooien, in de witte was (goed sorteren) op 40°C en als er nog vlekjes zijn, gewoon de zon haar (bleek)werk laten doen ... oldest trick in the book !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Héél mooi dit jurkje! Echt uit een sprookjesboek! Wel moedig om wit te gebruiken. Dat zou hier niet lang meegaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!